۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۴۳۱۰۸
حجت الاسلام نوروزی:

رابطه مجلس با دولت باید رابطه مفاهمه باشد | هزینه کرد بودجه مشخص شود

رابطه مجلس با دولت باید رابطه مفاهمه باشد | هزینه کرد بودجه مشخص شود
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بر ضرورت تبعیت دولت از مجلس تأکید کرد و گفت: باید رابطه مجلس با دولت رابطه مفاهمه باشد و هزینه کرد بودجه مشخص شود.

حجت الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، به تبیین اولویت های مجلس آینده پرداخت و اظهار داشت: مجلس آینده باید در حوزه تقنینی بر حسن اجرای قانون نظارت داشته باشد و این که ما 4 سال بر سر موضوعی صحبت کنیم و کارشناسان فلان وزارتخانه بیایند و حرف های خود را غالب کنند، درست نیست.

وی بر ضرورت برگشت به حسن اجرای قانون تأکید کرد و گفت: برای این که قانونی وضع شود، آن مسأله می تواند در تمام روزنامه ها و محافل دانشگاهی، علمی و حوزوی طرح شود و نظریات را جویا شویم و کارشناسان مرکز پژوهش های اسلامی مجلس و وزارتخانه نیز نظر دهند تا قانون درستی تصویب شود؛ مهم ترین مسأله این است که باید به حسن اجرای قانون روی بیاوریم.

ارتباط نماینگان مجلس با وزارتخانه ها قطع شود

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان این که نظارت بر حسن اجرای قانون از مسائل مهمی است که باید در مجلس آینده شکل پذیرد، افزود: باید مشخص باشد که افرادی که در عرصه قانون گذاری کار می کنند، چه مقدار برای مجلس وقت می گذارند؛ همچنین بایستی ارتباط نمایندگان مجلس با وزارتخانه ها قطع شود، چرا که آنها با دادن یکی دو پروژه به نمایندگان، حرف ها و خواسته های خودشان را بر مجلس تحمیل می کنند.  

نقش هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در جلوگیری نسبت به انحراف رفتن نماینده

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به اهمیت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان باید بسیار دقت کرده و خیلی با حساسیت برخورد کند که نماینده ای در میانه راه به انحراف نرود.

وی به ضرورت تبعیت دولت از مجلس تأکید کرد و افزود: باید رابطه مجلس با دولت رابطه مفاهمه باشد و دولت باید بر "رأس امور بودن مجلس" گردن نهد؛ حتی گاهی اوقات دولت بخشنامه و آیین نامه ای را وضع و ده ها وزارتخانه و سازمان را با یکدیگر درگیر می کند که این کار درست نیست.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به برنامه 5 ساله تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید دقت کند که بودجه هر سال برشی از برنامه پنج ساله است و دولت باید به دقت این مسأله را مورد توجه قرار داده و عمل کند و چیزی خارج از آن بیان نکند؛ اکنون دولت هر مسأله که خود می خواهد، به عنوان برنامه کهنه و پوسیده انجام می دهد.

محل هزینه کرد بودجه باید مشخص باشد

وی به لزوم شفافیت در محل هزینه کرد بودجه پرداخت و افزود: هیچ گاه نمایندگان نخواستند بدانند که 14 و نیم میلیارد دلار که در اختیار وزیر نفت قرار می گیرد، ایشان با این پول چکار می کند و در کجا هزینه می کند؛ بنده که از محل صرف این بودجه ها مطلع نیستم و خیلی از نمایندگان نیز از این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند؛ اگر قرار است که اینطور باشد، باید به هر بخش و وزارتخانه ای بودجه ملوک الطوایفی اختصاص دهیم، کما این که زمانی این مسأله مطرح شد.

حجت الاسلام نوروزی با بیان این که در حوزه سیاست خارجی بایستی همان سیاست عزت، مصلحت و حکمت را دنبال کنیم، اظهار داشت: هر دولتی که بخواهد با ما سر مخاصمه داشته باشد، ما با آن مخاصمه خواهیم داشت و هر دولتی که با ما دوستی داشته باشد، می توانیم با او دوستی کنیم.

ضرورت کاهش سفرهای خارجی

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان این که حتی الامکان باید سفرهای خارجی را کم کنیم، خاطرنشان کرد: این که ما به عناوین مختلف به کانادا، آمریکا و انگلیس دانشجو اعزام کنیم، درست نیست؛ دانشگاه های خودمان خیلی قوی هستند و باید از دانشگاه های داخل استفاده کنیم و اگر قرار است دانشجویی اعزام شود، عادلانه باشد یعنی اعزام به کشورهای گوناگون صورت بگیرد و حساب و کتاب داشته باشد، نه فقط به انگیس و کانادا اعزام شوند./822/ت302/ق

مهدی فلاحی
ارسال نظرات